Sultan Gümüş

Bir Biyografi, Bir Kitap, Bir Film: Sol Ayağım

Sultan Gümüş

gumusultan@outlook.com

Yazarın Diğer Yazıları

‘Yol’unuz Açık Olsun… - 25.09.2018

Entel Köy Efe Köye Karşı - 17.07.2018

BİR EGE GEYİĞİ DONDURMAM GAYMAK - 10.07.2018

Düpedüz ‘İyi Sinema’ - 03.07.2018

Memento - 26.06.2018

Fahrenheit 451 - 19.06.2018

İsmiyle Müsemma Bir Film :Bulantı - 05.06.2018

Aylardan Mayıs… Mayıs Sıkıntısı - 29.05.2018

İnsan Ruhunun Karanlık Dehlizlerine Yolculuk - 22.05.2018

Yeşil Yol - 01.05.2018

OSCAR’LIK BİR FİLM: HUGO - 26.04.2018

Amelie - 10.04.2018

1984: Önceden Yazılmış Bir Tarih - 27.03.2018

Limit Yok - 13.03.2018

Ölen Bir Eğitim Sistemi İçin! - 06.03.2018

Bir Dönemin Toplumsal Evrimi: Züğürt Ağa - 20.02.2018

Hayatın Üçlemesi: Bal, Süt, Yumurta - 13.02.2018

Mustafa Hakkında Her Şey - 06.02.2018

Hayali Bir Düşman: Tepenin Ardı - 30.01.2018

Tabutta Rövaşata - 24.01.2018

KARANLIKTAKİLER - 16.01.2018

Neşeli Günler - 09.01.2018

Her Çocuk Özeldir - 03.01.2018

The Pianist - 26.12.2017

Slumdog Millionaire - 19.12.2017

Küllerinden Doğan “Kağıt” - 13.12.2017

Three Idiots - 05.12.2017

Kaplumbağalar da Uçar - 28.11.2017

Cennetin Çocukları - 21.11.2017

Kirazın Tadı: Yaşamaya değecek bir şey - 16.11.2017

Soraya’yı Taşlamak - 07.11.2017

İnception / Başlangıç - 01.11.2017

Büyük Adam Küçük Aşk - 24.10.2017

LEON - 17.10.2017

MUSTANG - 10.10.2017

Sevmek Zamanı - 03.10.2017

SEÇİMLERİN VE SEVGİLERİN TÜRKÜSÜ SELVİ BOYLUM AL YAZMALIM - 26.09.2017

Canım Kardeşim - 19.09.2017

Hayvan Çiftliği - 12.09.2017

Vesikalı Yarim - 06.09.2017

Küçük Prens - 29.08.2017

Anlat İstanbul - 22.08.2017

The Truman Show - 15.08.2017

Hakkâri’de Bir Mevsim - 08.08.2017

Ben “Bir Zamanlar Anadolu’da” iken - 01.08.2017

Edebiyattan Sinemaya Yolculuk - 25.07.2017

Edebiyattan Sinemaya Yolculuk - 18.07.2017

“Etrafımdaki her şey canlılık, çaba, büyümenin işareti gibiydi. Herkesin yapacak bir şeyleri vardı, onları meşgul edecek, zihinlerini ve ellerini canlı tutacak bir şeyler. Hayatlarını bir bütün yapacak ilgi alanları, aktiviteleri ve amaçları vardı; tüm bunlar enerjilerine doğal bir kaynak ve doğal bir ifade ortamı sağlıyordu. Benimse sadece sol ayağım vardı.”

İnsan doğuştan engelli olarak dünyaya gelse bile o engeli aşmanın ve imkansız denilen şeye hayat vermenin bir yolu mutlaka vardır. Bunun için gereken tek şey istektir. Christy Brown, beyin felçli olarak dünyaya gelir ve hiçbir zaman hareketlerini kontrol altında tutamaz. Ayrıca tüm yaşamı tekerlekli sandalyede geçer. Bir gün sol ayağının bu felçten etkilenmediğini keşfeder ve onunla hayata bambaşka bir biçimde tutunur. Bu onun için bir şanstır. Üzerinde çalışmaya başlar ve bu yolla kendi ruhunda saklı yeteneği açığa çıkartır. Christy, hayatını tamamen sol ayağına bağlı olarak yaşarken, bir yandan da çevresini gözlemlemeye devam eder, bu süreç içerisinde sol ayağına bir tebeşiri geçirerek kağıda bir şeyler karalamaya uğraşır. Kağıda yazdığı ilk harf A harfidir. Bu harf annesi başta olmak üzere herkesi oldukça şaşırtır ve umutlandırır, bu yoldaki en büyük destekçisi de annesidir. Christy’nin sadece sol ayağını kullanarak yazdığı romanlar ve şiirler, onun İrlanda edebiyatının saygın isimleri arasına girmesini sağlar. Kitaptan uyarlanan filmleri çoğumuz tatmin edici bulmayız. Genellikle hayal dünyamızda kurguladıklarımızla örtüşmez filmdeki karakterler. Birçok zaman hayal kırıklığı yaşatırlar bu yüzden. Ancak bugün bahsettiğimiz film bir istisna. Film, Christy Brown’ın aynı adlı romandan uyarlanmıştır ki ‘hikaye de kendi gerçeğidir.’

KIRIK BİR KALP, SAKAT BİR VÜCUTTAN…

Başta Christy Brown’un çocukluğunu canlandıran Hugh Oconor ve ergenliğini canlandıran Daniel Day-Lewis’in performanslarına değinmek istiyorum. Hugh Oconor, yaşı için oldukça zorlayıcı bir rolün üstesinden gelmekle kalmamış, fiziksel engelli bir çocuğun dünyaya dair hissettiği kırılganlığı ve ürkekliğini oldukça başarılı bir şekilde yansıtmış izleyicilere. Daniel Dawis-Ley’e gelince, özellikle ergenlik dönemindeki engelli bir gencin öfkesini yansıtması yönüyle oldukça başarılı buldum. Performansı gereği Oscar’a layık görülmesine hiç şaşırmadım çünkü bu filmin hazırlık aşamasında tam 6 hafta boyunca her gün kliniğe giderek ayağı ile resim yapmayı ve daktilo kullanmayı öğrenmeye çalışmış. Üzücü olan şu ki, çekimler sırasında sürekli kambur durmaktan dolayı iki kaburgası kırılmış. Film sayesinde adını duyuran kitap, ülkemizde şu an MEB İlkokul 100 Temel Eser listesinde yer alıyor. Türlü zorluklar ve engeller karşısında mücadele veren ve insanın azmederek neler başarabileceğini gösteren Christy Brown’un hayat hikayesini anlatan bu kitabı çocuklarınıza, filmi de müellifin hayatını merak eden herkese tavsiye ediyorum. Hayatta imkanı olup da pes eden insanlara en büyük tokat niteliğini taşıyan filmi mutlaka okumanız gerek, her zaman en dipte olduğunuzu düşündüğünüz anlarda bile ufak bir umut vardır, tıpkı Christy’nin ayağına ve umuduna sarıldığı gibi siz de ona sarılın ve asla pes etmeyin. Filmde geçen “Kırık bir kalp, sakat bir vücuttan daha çok acı verir” repliğiyle köşemizi tamamlayalım. Belki şükretmeyi henüz bilmeyen birçok insana kılavuz olur. 

Film; Brown rolüyle Daniel Day - Lewis’e ‘En İyi Aktör’, annesi rolündeki Brenda Fricker’e ise ‘En İyi Yardımcı Kadın’ OSCAR Ödülünü ve diğer birçok ödülü kazandırır. İşte OSCAR’da ve diğer ödül törenlerinde ödül alan filmimizin kategorileri:

OSCAR

En İyi Erkek Oyuncu (Daniel Lewis)

En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu (Brenda Fricker)

En İyi Yönetmen (Jim Sheridan)

En İyi Film

En İyi Görüntü Yönetmeni- Uyarlama (Shane Connaughton ve Jim Sheridan)

BAFTA Film Ödülleri

En İyi En İyi Erkek Oyuncu (Daniel Day-Lewis)

En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu (Ray McAnally)

En İyi Film

En İyi Makeup (Ken Jennings)

En İyi Görüntü Yönetmeni- Uyarlama (Shane Connaughton ve Jim Sheridan)

Avrupa Film Ödülleri

En İyi Erkek Oyuncu (Daniel Day-Lewis)

Golden Globe Ödülleri

En İyi Erkek Oyuncu (Daniel Day-Lewis)

En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu (Brenda Fricker)

Bağımsız Ruh Ödülleri

En İyi Yabancı Film

London Film Critics

Yılın En İyi Erkek Oyuncusu (Daniel Day-Lewis)

Los Angeles Film Critics

En İyi Erkek Oyuncu (Daniel Day-Lewis)

En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu (Brenda Fricker)

National Film Critics

En İyi Erkek Oyuncu (Daniel Day-Lewis)

New York Film Critics

En İyi Erkek Oyuncu (Daniel Day-Lewis)

En İyi Film

Amerika Yazarlar Birliği Ödülleri

En İyi Görüntü Yönetmeni- Uyarlama

Young Artist Awards

En İyi Motion Picture - Drama

En İyi Genç Yardımcı Erkek Oyuncu - Motion Picture (Hugh O’Conor)