İsmail Ferruh Destebaş

İnsan ve İnsanı Tanımlama-4

İsmail Ferruh Destebaş

ferruhdestebas@hotmail.com

Yazarın Diğer Yazıları

Farklı Bir Atmosfer Yorumu - 26.02.2020

Her Zaman Geçerliliğini Koruyan Bir Hikâye - 19.02.2020

İnsan ve İnsanı Tanımlama-3 - 05.02.2020

İnsan ve İnsanı tanımlama-2 - 29.01.2020

Realitenin İki Yönü - 22.01.2020

Alexis Carrel-2 - 15.01.2020

Alexis Carrel ve Görüşleri                                                                   - 08.01.2020

Konjonktürsel Bir Yorum-4 - 05.01.2020

Konjonktürsel Bir Yorum-3 - 25.12.2019

Konjonktürsel Bir Yorum-2 - 18.12.2019

Konjonktürsel Bir Yorun-1 - 11.12.2019

Tercihlerimiz Çok Önemlidir-4 - 04.12.2019

Tercihlerimiz Çok Önemlidir 3 - 27.11.2019

Tercihlerimiz Çok Önemlidir-2 - 21.11.2019

Tercihlerimiz Çok Önemlidir-1 - 13.11.2019

Sevgi Olgusu Üzerine-2 - 06.11.2019

Sevgi Olgusu Üzerine-1 - 30.10.2019

İlim-Bilim-Yorum - 23.10.2019

Kalbimizin Sesi - 16.10.2019

Çoklu Zeka Türleri Hakkında Son Birkaç Söz-2 - 09.10.2019

Çoklu Zekâ Türleri Hakkında Son Birkaç Söz-1 - 02.10.2019

Komplike Zekâ Göstergelerinden Biri, Bilgiyi Kullanma Sanatı-3 - 25.09.2019

Komplike Zekâ Göstergelerinden Biri, Bilgiyi Kullanma Sanatı-2            - 18.09.2019

Komplike Zekâ Göstergelerinden Biri, Bilgiyi Kullanma Sanatı-1                                                  - 11.09.2019

Çoklu Zekâ Kuramı Çerçevesinde İnsanı Tanıma ve Tanımlama-2 - 04.09.2019

Çoklu Zeka Kuramı Çerçevesinde İnsanı Tanıma ve Tanımlama-1 - 28.08.2019

İlim-Bilim-Yorum - 21.08.2019

Farklı Görüşler, Tartışmalar ve Çoklu Zekâ Kuramının Darboğazları-2 - 07.08.2019

Farklı Görüşler, Tartışmalar ve Çoklu Zekâ Kuramının Darboğazları-1 - 31.07.2019

Çoklu Zekâ Kuramı-6 - 24.07.2019

ÇOKLU ZEKÂ KURAMI-5 - 17.07.2019

ÇOKLU ZEKÂ KURAMI-4 - 10.07.2019

Çoklu Zekâ Kuramı-3 - 03.07.2019

Çoklu Zeka Kuramı-2 - 26.06.2019

Çoklu Zekâ Kuramı-1 - 19.06.2019

Fatih ve Fetih Dili-2  - 12.06.2019

Fatih Ve Fetih Dili-1  - 07.06.2019

Zekanın Mucizevi Yönü - 29.05.2019

İdeal Manada Eğitimdeki Güzelliği Keşfetmek-2 - 22.05.2019

İLKSES - 20.05.2019

İdeal Manada Eğitimdeki Güzelliği Keşfetmek-1 - 15.05.2019

İstanbul’u Sevmek-2 - 08.05.2019

İstanbul’u Sevmek-1  - 01.05.2019

Hayat Piramidini Oluşturan Sistematik-2 - 24.04.2019

Hayat Piramidini Oluşturan Sistematik - 17.04.2019

İhtiyaç Duyulan Stratejik Bir Yorum 2 - 10.04.2019

İhtiyaç Duyulan Stratejik Bir Yorum-1 - 03.04.2019

İlginç Bir Zaman, Mekân ve Mana Çakışması-2 - 27.03.2019

İlginç Bir Zaman, Mekân ve Mana Çakışması-1 - 20.03.2019

Düşündürücü Bir Realite-2 - 13.03.2019

Düşündürücü Bir Realite-1 - 06.03.2019

Termodinamiğin İkinci Yasası Entropi Düzensizlik midir, Yoksa Düzenin Kendisi midir? - 27.02.2019

Birlik İlkesi-2       - 20.02.2019

Birlik İlkesi - 13.02.2019

Hayatın Sırrı Su, Yağmur Gibi Sıradan Görünen Günlük Olaylar Hakkında Bazı İlginç Anekdotlar - 06.02.2019

İlişkileri Algılamak ve Hissetmek ( Maddenin Dili) - 30.01.2019

İletişimde Çok Önemli Bir Faktör Beden Dili - 23.01.2019

 İletişim Çok Önemlidir-2 - 16.01.2019

İletişim Çok Önemlidir-1 - 09.01.2019

ÇAĞIN ÇAĞRISI-3 - 02.01.2019

ÇAĞIN ÇAĞRISI-2 - 26.12.2018

ÇAĞIN ÇAĞRISI-1 - 19.12.2018

Büyük düşünürlerimizden İmam Gazali’ye göre İnsan; akıl, irade (seçme hakkı), iyi ve kötü duygular şeklinde dört güçlü etkenden oluşur. Bu değişken, karmaşık yapı bize haklar, sorumluluklar çerçevesinde, tamamen dengeli olarak verilmiştir. Akıl ile düşünür ve irademiz ile karşımıza çıkan seçeneklerin içinden tercih hakkımızı kullanırız. Dikkat edilirse akıl ve irademiz ile iyi-kötü arasında (realitenin iki yönünde) tercihler yaparak inanç-inat duygularıyla stratejik bir şekilde yol alırız. Yukarıda belirtilen dört unsur, bireysel-toplumsal yapımızda bir bütünlük içinde bulunmaktadır. İnsanla ilgili her türlü konuda salt olarak iyi veya kötü bir şeklinde bir yargıya varmak işte bu yüzden hatalı bir yaklaşımdır. Bu tanı demokratik yaşam içinde önemli bir kriter teşkil etmektedir.
İnsan, kendi içyapısında ve insanla ilgili her konuda iyi ve kötü şeklinde yaklaşımları görür ve hisseder. Bilimsel bir kurala göre minimum minimuma, maksimum da maksimuma kavuşmak ister. Hangisine yönelirsek onu çoğaltırız. Bu realite, bireysel-toplumsal hayatımızda hep 1ardır. İnsanın karmaşık ve farklı yönlerine rağmen oluşturduğu anlamlı bütünlük İncil’de de “Beden birliği” (1) başlığı altında verilmiştir.
Alçak gönüllü bir şekilde, safiyetini bozmadan; derinliği, manayı ve asli gerçeği yakalayan ünlü halk şairi ve düşünürü Yunus Emre’nin “Bir ben vardır bende benden içeru.” sözünde belirttiği gibi insanın içinde iyi ve kötüyü bilen (bildiren) vicdan denen bir mekanizma vardır.
Manevi (moral) yapımız da tıpkı enerji türleri, eşyanın tabiatı, maddenin yapısı ve hatta organlarımız gibi zar, perdeli katmanlardan, çekirdekten oluşur. Hayatın bu gerçeğini algılamak bize çok şeyler kazandırır. 
Bir ressam olarak belirtmek gerekirse Siyah renk yoktur. Ressam, siyah renk kullanmaz. Siyah (kara) renk yani karanlık yokluk demektir. Işıksız ve salt karanlık bir ortamda göz organımız görme fonksiyonunu yerine getiremez ve biz göremeyiz. Biz, karanlıkta düşünce de üretemeyiz
İnsan, girift, ayrıntılı ve değişken bir yapıya sahiptir. Bazen bir anlık kararımızın bütün bir hayatımızı etkileyebilmesi biraz da bundandır.
Her şeyin insan unsuruna endekslendiği bu var oluş esprisi ve sistematiği içinde Her şey bizde saklıdır. Eğitim ve kültür olgusu bunu anlatmalı, bize kendimizi hissettirmelidir. Öyle ki, belki gerçek aynasında siluetimizi görebiliriz. Fakat umarım bu gerçek bizi ürkütmez.
Kainat düzeninde alışılmış yönleriyle tipik hayatın içinde varsayılan bütün maddi ve moral (manevi) unsurları, bir bütünün parçaları olarak incelediğimizde ilginç sonuçlarla karşılaşırız. O, her türlü rastlantıdan soyutlanmış esas bütünlüğü daha iyi algılarız. (1) İncil, Beden Birliği, s. 324, 36
Araştırmacı-yazar