İsmail Ferruh Destebaş

Çoklu Zekâ Kuramı Çerçevesinde İnsanı Tanıma ve Tanımlama-2

İsmail Ferruh Destebaş

ferruhdestebas@hotmail.com

Yazarın Diğer Yazıları

İlginç Bir Atmosfer Yorumu-1 (Da Vinci’nin Not defterinden) “Atmosfer” - 01.04.2020

 İhtiyaç Duyulan Bir Fikir Jimnastiği - 25.03.2020

Farklı Bir Atmosfer Yorumu-4 - 18.03.2020

Yorum Farklı Bir Atmosfer Yorumu-3 - 11.03.2020

Farklı Bir Atmosfer Yorumu - 2 - 04.03.2020

Farklı Bir Atmosfer Yorumu - 26.02.2020

Her Zaman Geçerliliğini Koruyan Bir Hikâye - 19.02.2020

İnsan ve İnsanı Tanımlama-4 - 12.02.2020

İnsan ve İnsanı Tanımlama-3 - 05.02.2020

İnsan ve İnsanı tanımlama-2 - 29.01.2020

Realitenin İki Yönü - 22.01.2020

Alexis Carrel-2 - 15.01.2020

Alexis Carrel ve Görüşleri                                                                   - 08.01.2020

Konjonktürsel Bir Yorum-4 - 05.01.2020

Konjonktürsel Bir Yorum-3 - 25.12.2019

Konjonktürsel Bir Yorum-2 - 18.12.2019

Konjonktürsel Bir Yorun-1 - 11.12.2019

Tercihlerimiz Çok Önemlidir-4 - 04.12.2019

Tercihlerimiz Çok Önemlidir 3 - 27.11.2019

Tercihlerimiz Çok Önemlidir-2 - 21.11.2019

Tercihlerimiz Çok Önemlidir-1 - 13.11.2019

Sevgi Olgusu Üzerine-2 - 06.11.2019

Sevgi Olgusu Üzerine-1 - 30.10.2019

İlim-Bilim-Yorum - 23.10.2019

Kalbimizin Sesi - 16.10.2019

Çoklu Zeka Türleri Hakkında Son Birkaç Söz-2 - 09.10.2019

Çoklu Zekâ Türleri Hakkında Son Birkaç Söz-1 - 02.10.2019

Komplike Zekâ Göstergelerinden Biri, Bilgiyi Kullanma Sanatı-3 - 25.09.2019

Komplike Zekâ Göstergelerinden Biri, Bilgiyi Kullanma Sanatı-2            - 18.09.2019

Komplike Zekâ Göstergelerinden Biri, Bilgiyi Kullanma Sanatı-1                                                  - 11.09.2019

Çoklu Zeka Kuramı Çerçevesinde İnsanı Tanıma ve Tanımlama-1 - 28.08.2019

İlim-Bilim-Yorum - 21.08.2019

Farklı Görüşler, Tartışmalar ve Çoklu Zekâ Kuramının Darboğazları-2 - 07.08.2019

Farklı Görüşler, Tartışmalar ve Çoklu Zekâ Kuramının Darboğazları-1 - 31.07.2019

Çoklu Zekâ Kuramı-6 - 24.07.2019

ÇOKLU ZEKÂ KURAMI-5 - 17.07.2019

ÇOKLU ZEKÂ KURAMI-4 - 10.07.2019

Çoklu Zekâ Kuramı-3 - 03.07.2019

Çoklu Zeka Kuramı-2 - 26.06.2019

Çoklu Zekâ Kuramı-1 - 19.06.2019

Fatih ve Fetih Dili-2  - 12.06.2019

Fatih Ve Fetih Dili-1  - 07.06.2019

Zekanın Mucizevi Yönü - 29.05.2019

İdeal Manada Eğitimdeki Güzelliği Keşfetmek-2 - 22.05.2019

İLKSES - 20.05.2019

İdeal Manada Eğitimdeki Güzelliği Keşfetmek-1 - 15.05.2019

İstanbul’u Sevmek-2 - 08.05.2019

İstanbul’u Sevmek-1  - 01.05.2019

Hayat Piramidini Oluşturan Sistematik-2 - 24.04.2019

Hayat Piramidini Oluşturan Sistematik - 17.04.2019

İhtiyaç Duyulan Stratejik Bir Yorum 2 - 10.04.2019

İhtiyaç Duyulan Stratejik Bir Yorum-1 - 03.04.2019

İlginç Bir Zaman, Mekân ve Mana Çakışması-2 - 27.03.2019

İlginç Bir Zaman, Mekân ve Mana Çakışması-1 - 20.03.2019

Düşündürücü Bir Realite-2 - 13.03.2019

Düşündürücü Bir Realite-1 - 06.03.2019

Termodinamiğin İkinci Yasası Entropi Düzensizlik midir, Yoksa Düzenin Kendisi midir? - 27.02.2019

Birlik İlkesi-2       - 20.02.2019

Birlik İlkesi - 13.02.2019

Hayatın Sırrı Su, Yağmur Gibi Sıradan Görünen Günlük Olaylar Hakkında Bazı İlginç Anekdotlar - 06.02.2019

İlişkileri Algılamak ve Hissetmek ( Maddenin Dili) - 30.01.2019

İletişimde Çok Önemli Bir Faktör Beden Dili - 23.01.2019

 İletişim Çok Önemlidir-2 - 16.01.2019

İletişim Çok Önemlidir-1 - 09.01.2019

ÇAĞIN ÇAĞRISI-3 - 02.01.2019

ÇAĞIN ÇAĞRISI-2 - 26.12.2018

ÇAĞIN ÇAĞRISI-1 - 19.12.2018

Özellikle özel eğitimde, orta ve ağır engellilerin eğitimlerinin yapıldığı okullarda, eğitimcilerin eğitim sürecinde artık eğitimci olma özelliklerini kaybederek sadece birer bakıcı konumuna gelmeleri en ciddi handikaplarımızdan (engellerimizden) birini teşkil etmektedir. Bu konuda esprili bir yorum yapmak gerekirse olay, engelli eğitimi içinde ciddi bir engel teşkil etmektedir.
Düşünmeyi öğrenme sanatını yaşamak ve aktarmak durumunda olan bir eğitimci, önce kendisini ve yapısal hamurunu tanımalı, iyi bir iç özümleme ve etütle kendini iç âleminde sorgulamalı, yorumlamalı ve kendisini öyle deklare etmelidir. İnsan hayatının bir sınav özelliği taşıdığı düşünülürse eğitimci önce kendi sınav kâğıdını iyi doldurmalıdır. Çok kere amaçlanan öğrenci merkezli bir eğitim için öncelikle insan realitesi tanımlanmalı ve eğitim olgusu bunun üzerine yapılanmalıdır. İnsan unsuru üzerine yapılandırılmamış bir eğitim sistematiğinde eğitimin öğrenci merkezli olması mümkün değildir. Bazı fedakâr eğitimcilerin açığı kapatma gayretleri de maalesef yeterli olamamaktadır. Eğitimcinin, madde-mana sentezinden oluşan iki aşamalı yapıyı, insanın akıl, irade, iyi ve kötü (melekiyet ve şeytaniyet) şeklinde dört unsurdan oluşan değişken ve oldukça komplike terkibini tanıyarak; iyi ve kötü seçimi açısından “minimum minimuma maksimum maksimuma kavuşmak ister” şeklinde bilimsel bir kriteri baz almasında yarar vardır. Bu arada eğitimcinin de her şeyden önce bir insan olarak kendisinin de aynı oluşumdan meydana geldiğini dikkate alması, kendini akort ettikten dış dünyaya açılması ve sunumlarını yapması gerekir. Hatırlanacağı üzere insanın yücelişi serüveninin ilk basamağı, kalp (his, duygu) insanı olmaktır. Kalp, madde-ruh arasındaki sentezi oluşturan en iyi menajerdir. İkinci aşama insanın ruhunun varlığını fark etmesidir. Üçüncü derece en hit, üst nokta ise şuur sahibi (şuurlu insan) olmaktır.
Anlaşıldığı gibi, tamamen kendine özgü bir özellikte verilen düşünme yeteneğini sanatsal bir boyutta yaşamak ve yorumlamak isteyen insan ve (veya) bir eğitimci, önce kendini tanımak ve yorumlamak zorundadır. Aslında düşünmeyi öğrenme sanatı, insanın kendisinde özellikte yapısal hamurunda saklıdır. Bilim ve eğitim, daha önce de belirtmeye çalıştığımız gibi var olanı ortaya çıkarma ideal besteyi tanımlama ve tamamlama sanatıdır. Biz eğitimciler olarak, varyasyonları iyi değerlendirmemiz gerekir. İdeal manada düşünmeyi öğrenme sanatını icra eden bir eğitimci, kendini tanıyan ve en iyi şekilde ifade edebilen bir kişiliktir. O, artık kendi mesleki sanatının gerektirdiği doruklarda ve şahikalarda yaşamakta olup,  bunu öğrencilerine hissettirebilmektedir. Yaşayan ve bunu aktaran bir eğitimci, toplum mühendisliği dalında gerçek bir sanatçıdır.
Düşünmeyi öğrenme sanatı, pratikte eğitim olgusunun zirvesini teşkil eder.
Balık tutmayı öğretmenin, kişiye kasalarca balık ikram etmekten daha geçerli ve faydalı olduğu gibi, öğrenciye düşünmeyi öğretmek de, bir sürü bilgi yükünü vermekten çok daha iyidir. Öğrenciye arama ve keşfetme zevkini aşılamayız. Bu formasyonu edinen her öğrenci bilgiye ve daha ileri kaynaklara ulaşmayı kendiliğinden isteyecektir.